• BIST 109.330
  • Altın 155,835
  • Dolar 3,8638
  • Euro 4,5501
  • Malatya : 4 °C
  • Ankara : 11 °C
  • İzmir : 16 °C
  • İstanbul : 14 °C
  • Elazığ : 4 °C
  • Adıyaman : 11 °C
  • Trabzon : 16 °C

Kızını Dövmeyen Dizini Döver…

29.09.2009 16:25
Sumru Çelikcan / Malatya Güncel

Sumru Çelikcan / Malatya Güncel

Geçmişten bu güne hep kız çocuklarının yaptıkları ailelerine mal olmuştur. iyi de yapsalar ailelerine mal olur. Kötüde yapsalar ailelerine mal olur.
Günümüz şartlarında kadın,erkek ilişkileri daha net çerçevelerde yaşanmaktadır.Evlilikler flört aşamasından sonra yaşanmaya başlanmıştır.Eskiden flört eden,severek,anlaşarak evlenen insanlar yok muydu?Tabi ki de vardı. Fakat bu kadar açık değildi, göz önünde yaşanmıyordu. Ayıp sayılıyordu o zamanlar. Şimdi ise tam da olması gereken gibi. İnsanların en büyük iletişim yolu; konuşmak, anlaşmak değimlidir? Bir takım sınırlar çerçevesinde, saygıyı kaybetmeden flört neticesinde yapılan evlilikler bana göre son derece medeni. Gelelim görücü usulü evliliklere. Hala günümüzde mevcut. Onlarada son derece saygı duyuyorum. Fakat birçoğuna sorsanız, eminim ki keşke seçme şansımız olsa idi diyecekler. İnsanların seçme hakkına sahip olmaları son derece önemli.
“Kızını dövmeyen dizini döver” ne kadarınız bu cümleye katılıyorsunuz bilmiyorum ama bence ne amaçla, ne sebeple söylendiği belli olmayan bir atasözü. Şu anda bu yazdıklarımı okurken, bu mevzu nereye bağlanacak diye düşünenleriniz vardır. Münevver cinayetinden sonra ortaya çeşitli tartışmalar atıldı. En başta Celalettin Cerrah olmak üzere bazı insanların ilk tepkisi “ailede kızlarına sahip çıksaydı” şeklinde oldu. Ben geçmiş yazılarımda da Celalettin Cerrah ın talihsizce bir açıklama yaptığını belirtmiştim. Ailenin neden kızlarının erkek arkadaşı olduğunu bile bile kızlarına tepki göstermeyip, görüşmelerine müsaade etmeleri tepki nedeni oldu. Şimdi soruyorum size?
Bir bayanın bir erkekle gönül bağı kurması ne kadar kötü olabilir?
Bir bayanın sevdiği, evlenip yuva kurmayı istediği adamla, ailesinin bilgisi dâhilinde görüşmesi nasıl bir cezayı gerektirir?
Birçoklarımız severek, anlaşarak evlendik. Ailelerimiz bildi. Onayladı. Birbirimizden emin olduğumuz anda evlenme kararı almadık mı? İyi ya da sonu kötü oldu. Orası ayrı bir tartışma konusu. Fakat bir bayan iyi bir evlilik yapınca “ailesi iyi yetiştirdi, kız ne güzel yuvasını kurdu “ , eğer kötü bir evlilik yapıp sonu kötü gelmişse “ailesi başını çok boş bırakmıştı, belliydi”oluyor. Erkek içinde geçerli bu. İyi bir işi varsa,”aferin ailesine” işsizse “ya oğullarını adam edemediler” oluyor. Biz millet olarak ne kadar çok biliyoruz her şeyi. Ne kadar suçlamaya hazır bir milletiz. Kimin ne yaşadığını, ne hissettiğini bilmeden ne kadar herkesin her şeyi hakkında yorumlar yapıp ta, hiç kendimize, kendi yakınlarımıza dönüp te bakmıyoruz.
Bu gün çok sevip, saydığım bir ağabeymle Münevver hakkında konuşurken; ben ailesini suçluyorum, dedi. Neden diye sorduğumda,sahip çıkmamışlar,bile bile erkek arkadaşı olmasına izin vermişler, dedi.Ve beni büyük bir hayal kırıklığına uğrattı.Çünkü olaylara da ha net,da ha derinden,da ha herkesle empati kurarak, anlamaya çalışarak bakmasını beklerdim.
Aileler çocuklarına bir yere kadar müdahale etme şansına sahip. Artık gençler da ha bilinçli ve kararlı. Kendi yollarını kendileri çiziyor. Hayatta her şey kader. Hiç bir şey tesadüf değil. Sadece o tesadüf sandıklarımızı şekillendirmek bizlerin elinde. Münevver in ailesi cem in ruh hastası olduğunu bilemezdi. Zavallı münevver de bilemezdi. Bu sadece kadın erkek ilişkisi içinde geçerli değil. Dostlarımızla, arkadaşlarımızla görüşürken bazen ne kadar yanıldığımızı anlıyoruz sonradan. Bu kız sadece sevdi. Ailesinin arkasından, gizleyerek, yalanla dolanla iş çevirmedi. Açık oldu. Sevdim, okullarımız bitince evlenmeyi düşünüyoruz dedi. Ama karşısında ki insanın içine girip okuyamadı fikirlerini. Eğer evlenmiş olsalardı. Kimse,” kızını dövmeyen, dizini döver” diyebilecek miydi? Ne güzel, sevip evlenmişler olacaktı. Aylardır tartışılan bu mevzunun bana göre gereksizliğini anlatmaya çalıştım. Acılı bir anne ve baba. Asla bu şekilde yargılanmayı hak etmeyen bir aile. Lütfen herkes biraz da ha duyarlı olsun. Konuşmak çok kolay. Ama düşünüp, anlamaya çalışmak, hak vermeye çalışmak, çok yönlü bakmak ne yazık ki zor geliyor. Zor olanı yapın ve birazda olsa vicdanınızı dinleyin. Bu ülkede kızlarının erkek arkadaşı olmasına izin verenler mi suçlu? Oğulları katil olan analar babalar mı suçlu? Evlatlar mı suçlu? Toplum mu suçlu? Bunları ayrı ayrı ele alıp düşünün. O zaman bu kısır döngünün ne kadar gereksiz olduğunu anlayıp, suçlu aramak yerine çözümü bulmaya çalırsınız. Hayatta her şeyin insanlara dair olduğunu, kimin başına her an ne geleceğinin belli olmadığını, eleştirmek yerine ders alıp da ha dikkatli yaşamayı ilke edinmeyi öğrenmiş oluruz…

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
dilara
04 Ekim 2009 Pazar 00:20
hayat bu...
okurken daldım gittim.bu gune kadar neyi,kimi kınadıysam başıma geldi.yarın ne olacağımızı bilemiyoruz.bu gun öğrenciyim ama yarın öbür gün hayat bana ne sunacak bılemiyorum...kaleminize sağlık.
Nida
02 Ekim 2009 Cuma 18:48
GERÇEKLER ACIDIRR;)
Sumru abla bence son derece doru bir konu sana katılıyorum. Medayanın da bu konuda çok desteği var onların aileye yardımı olmasaydı bu çocuk 6 ay değil 1-2 yıl daha rahat yakalanmazdı. Artık liselerde bile gençler öyle bir durumdalar ki üniversitede yaşamaları gereken birçok şeyi onlar yaşayıp bitirmişler başa dönmüşler. Burda bence ailenin çok büyük rolü var bu tiplere dur demezsen bir çok Cem türer... KESİNLİKLE ÇOCUĞUNU DÖVMEYEN (burda dövmek mecazi ve gerekmedikçe öyle olmalı çünkü dayak kimseye yakışmaz.) DİZİNİN DÖVÜYOR bir saatten sonra.ÖPÜYORUM SENİ SUMRU ABLA
cemil
02 Ekim 2009 Cuma 14:40
doğan
Çok haklısınız kızını dövmeyen gerçekten dedizini döver çook yerinde bir yazıydubu tebrikler başarılardilerim saygılar hayırlı cumalar
Gül Dalı
02 Ekim 2009 Cuma 14:29
Hakikaten anlamak güzel şey
Sayın Kadriye, anlayana sivrisinek saz, anlamayana davul zurna az ne diyebilirim ki. Hakikaten anlamak güzel şey, keşke yaşanan trajediye benim kadar derin ve objektif bakabilseydiniz.
kadriye
01 Ekim 2009 Perşembe 10:17
anlamak ne güzel şey...
sevgili sumru hanım aynen katıldığım gibi size bu tip zihniyetleri bu kadar açık bir dille eleştirmenizi takdir ettim.sizler gibi bayanlar bu ülkede ses çıkardıkça ancak doğru yaşama standartlarına erişebiliriz.yorum atan gül dalı sanırım yazınızı yüzeysel algılamış.çünkü son derece açık ve net çerçeveler içerisinde,olması gereken seviyeli,saygılı bir hayattan bahsetmişsiniz.msj kaygısı içermeyen bana göre tam da içinizden geldiği gibi yazdığınız bu yazıda çok önemli msjlar var bence.lütfen devam edin...saygılar.
mert d.
30 Eylül 2009 Çarşamba 23:24
doğru noktadasınız...
bu tip olayların ardından her zaman ölende suç aranmıştır.çünkü bunu yapmak çok kolay.işe gelen bir yaklaşım tarzı.çok önemli bir konuya parmak basmış ve çok yönlü algılara hitap edecek şekilde açıklamaya çalışmışsınız.bu konularla ilgili tartışılacak çok şey var.aileler mutlakki çocuklarına sahip çıkmalı.benimde kızım var ve kontrol ettiğimi sandığım bir anda edemedediğimi görüp yeni bir şey öğreniyorum.bana göre iyi bir babayım ama yarın öbür gün başına allah korusun bir şey gelse bu benım ya da annesının suçu olamaz.allah çocuklarımızı kötü insanlardan esirgesin ve şaşırtmasın.cani gönülden sizi destekliyorum.başarılar...
Zeynep T.
30 Eylül 2009 Çarşamba 22:58
ah be yobazlık
sayın çelikcan çok yerinde tespitleriniz.her koyun kendi bacağından asılır demişler.bu da kızını dövmeyen dizini döver atasözüyle çelişiyor.ya da ben öyle anlıyorum.yani dediğiniz gibi algılamakla ilgili.en önemliside gerçekten kim kimi bu tip konularda kınarsa mutlaka başına geliyor.dediğiniz gibi her konuda eleştiriler yapılabilir.ama bu hassas,pamuk ipliğine bağlı bir mevzu.dikatli cümleler kurmak lazım.
SUMRU ÇELİKCAN
30 Eylül 2009 Çarşamba 14:13
TEŞEKKÜRLER...
SEVGİLİ GÜL DALI,YORUMUNUZU OKUDUM.FİKİRLERİNİZEDE SON DERECE SAYGI DUYDUM.ASLINDA AYNI BAKIŞ AÇISIYLA BAKTIĞIMIZ BİR KONU.FAKAT YAZDIKLARIMI DA HA NET OKURSANIZ NE ANLATMAK İSTEDİĞİMİ,VERMEYE ÇALIŞTIĞIM MESAJI DAHA DOĞRU ANLAYABİLİRSİNİZ.ÖNCELİKLE ANLATMAYA ÇALIŞTIĞIM KİMSENİN KİMSEYE SAYGISININ KALMAMASI.ÖLENİN ARDINDAN BİLE SUÇLU ARANMASI.SUÇLU ARAYARAK HİÇ BİR ZAMAN ÇÖZÜM ÜRETEMEYİZ.BU ÜLKEDE ÖLENMİ SUÇLU,ÖLDÜRENMİ?MODERNLİK VE GELENEKLERDEN UZAKLAŞIP LAÇKALIK SEVİYESİNDE VICIK VICIK YAŞANAN İLİŞKİLER DEĞİL TABİKİDE ONAYLADIĞIM.YAZIMDADA BİR TAKIM SINIRLAR ÇERÇEVESİ İÇERİSİNDE OLMASI GEREKTİĞİNİ BELİRTTİM.BÖYLE BİR ŞEYİ ONAYLAMAK MÜMKÜN DEĞİL.AİLELERİN ASLİ GÖREVLERİNDEN BİRİ EVLATLARINA SAHİP ÇIKMAK,KONTROL ETMEK.FAKAT, GÜNÜMÜZ ŞARTLARINDA KONTROL ETTİĞİNİZ ÇOCUĞU NEREYE KADAR SINIRLAYABİLİRSİNİZ.ARTIK GENÇLER KENDİ TERCİHLERİNİ YAŞIYORLAR.İYİ YA DA KÖTÜ.AMA GERÇEK BU.AİLELERİNDEN GİZLİ NE HAYATLAR YAŞAYAN ACINASI DURUMDA KIZ ÇOCUKLARI VAR.YAŞADIĞIMIZ ZAMANDAKİ İMKANLAR BAZI ŞEYLERİ GİZLEYEREK YAŞAMAYA O KADAR MÜSAİTKİ.TEKNOLOJİ İLERLEDİKÇE EĞİTİMDEN YOKSUN GENÇLER İYİ YERİNE BUNU KÖTÜYE KULLANMAYI TERCİH EDER DURUMDA.ÇOCUKLARIN YAPTIKLARI HATALAR BÖYLE BİR ORTAMDA AİLELERİNE NASIL MAL EDİLEBİLİR.ASLINDA BU KONU ÇOK FAZLA TARTIŞMAYA AÇIK BİR KONU.HER YÖNDEN ELE ALABİLİRİZ.SEVMEK SUÇ OLAMAZ.HAYATTA OLMAZ DİYE BİR KAVRAM YOK BANA GÖRE.NİCELERİ VAR ZENGİN ERKEK,FAKİR KIZ EVLİLİKLERİ.YETERKİ ALLAH İYİ İNSANLARA DENK GETİRSİN.ŞU HAYATTA HER ŞEY BİZLER İÇİN.KINAMAK,SUÇLAMAK BU TİP HASSAS KONULARDA YAPILABİLECEK EN BÜYÜK SAYGISIZLIK BANA GÖRE.BÜYÜKLERİMİZ KINAMA BAŞINA GELİR DEMİŞLER ÇOK DA DOĞRU SÖYLEMİŞLER.ATASÖZLERİNE GELİNCE, NE YAZIK Kİ ATALARIMIZIN HER SÖYLEDİĞİNİ SONUNA KADAR ONAYLAMAK DÜŞÜNME YETENEĞİMİZİ YOZLAŞTIRIR VE KALIPLAŞTIRIR DİYE DÜŞÜNÜYORUM.ATASÖZLERİYLE İLGİLİ SON ZAMANLARDA Kİ TARTIŞMALARDAN HABERDARMISINIZ BİLMİYORUM.SİZLER GİBİ MECAZİ ANLAMDA ALGILAMAYI BAŞARAMAYAN BİR ÇOĞUNLUK VAR.KALIP GİBİ OKUYUP,İLKE EDİNENLER VAR.GEÇMİŞTE BU CÜMLE MECAZİ ANLAMDA MI YOKSA FİİLİ BİR DAVRANIŞ ŞEKLİNDEMİ SÖYLENMİŞ BİLEMEM.ERKEKLERE DAİR BÖYLE BİR ATASÖZÜ OLMADIĞI İÇİN BENDE BUNU FİİLİ OLARAK KABUL EDİYORUM.ÇÜNKÜ TOPLUMUN ALGISI BU.EVLAT EVLATTIR.KIZADA SAHİP ÇIKMAK GEREK ERKEĞEDE.YAZIMIN SONUNDA DA BELİRTTİĞİM GİBİ SUÇLU ARAYIP KINAMAK YERİNE,DOĞRU YAŞAMAYI,DİKKATLİ YAŞAMAYI İLKE EDİNMEMİZ GEREK.HİÇ BİR ANNE BABA İSTEYEREK ÇOCUKLARINI KÖTÜYE SÜRÜKLEMEZ.NE KADAR HABERDARDA OLSANIZ,DİKKATTE ETSENİZ ANNE BABALARINDA HATA YAPMA OLASILIĞININ YÜKSEK OLDUĞUNU KABUL ETMEK LAZIM.LAKİN KENDİMİZLE ÇELİŞİRİZ.ÇOK SAHİP ÇIKTIĞINI DÜŞÜNEN, BASKIDAN ÖTÜRÜ SONRASI ÇOK DA HA KÖTÜ OLAN GENÇLER VAR.BANA GÖRE KINAMAMAK,KINAMAMAK...SEVGİLİ GÜL DALI YORUMUNLA KATTIĞIN BAKIŞ AÇISINDAN ÖTÜRÜ TEŞEKKÜRLER.İLERLEYEN GÜNLERDE DA HA DERİNE İNEREK TARTIŞMA İMKANIMIZ OLUR UMARIM...
b.deryan
30 Eylül 2009 Çarşamba 11:52
zihniyet
sumru hanım bir takım zihniyetleri değiştirmek için eğitim şart ve algının açık olması lazım.algı kapasitesi düşük insanlar hiç bir şeyi anlayamaz ve tek yönlü bakıp önlerini görmezler.sizi bu güzel yaklaşımınızdan ötürü tebrik ederim.
Gül Dalı
30 Eylül 2009 Çarşamba 09:49
Atalarımız Doğru Söylemiş.
Yazınızı okudum Sumru Hanım, Münevverin ölümü sizi çok etkilemiş ki daha öncede bu konuyla ilgili yazmıştınız. Olaya insani olarak bakmışsınız bu çok doğru vicdanı olan hiç kimse bu olayı zaten tastik etmedi.Hepimiz üzüldük. Ben kadere inanan biriyim dediğiniz gibi hiç bir şey tesadüf değil, insan ölümünü değiştiremez. Ölümde gence yaşlıya bakmaz bir şekilde gelir insana. Münevverin şansı öldürülerek öbür dünyaya günahsiz gitmesidir. Ha bu arada ailesi de çok şanslı ki çok sıradan insanlarken şimdi bu kadar medyatik oldular ve kızlarının ölümü üzerinden prim yapıyorlar. Ha başta acı çektiler evlat bu Allah kimseye acısını göstermesin ama şimdi televizyonlarda izlediğim baba sadece bundan çıkar sağlamaya çalışan bir baba. Bu işin babanında dediği gibi arka bahçesi. Evet bir bayanın birine gönlünü vermesi ve onu hayat arkadaşı olarak seçmesi çok normal. Ama benim gördüğüm şu ki Münevver yaşasaydı hiç böyle kötü şeyler olmasaydı, Cem Garipoğlunun sadece eğlenip bir kenara koyacağı bir kız olacaktı. Bizim kızlarımız böyle ucuz olmamalı. Niye aileler arasındaki farkı görmemek için aptal olmak lazım, öyle zengin bir aile Münevverin ailesi gibi orta halli bir aileden kız mı alacaktı bu sadece çok güzel bir rüya olur. Keşke böyle sınıf ayrılıkları olmasa ama malesef bu da yaşadığımız toplumsal bir gerçek ki bütün dünyada da bu tip ayrıcalıklar var. Her neyse işte burada kızını dövmeyen dizini döver cümlesine getiriyorum cümlelerimi. Kadın çok önemlidir dinimizde ve tarihimizde. Ve kendini(kadın) kabul edilmiş ahlak kuralları çerçevesinde ne kadar çok korursa emin olun dinende çok rahat olur kalbende, toplum içersinde itibarıylada. Bu tip olaylar neden çıkıyor biliyor musunuz? İnançlarımızın azalmasından geleneklerimizi ve ahlak kurallarımızı da besleyen ve temelide dinimizin güzel kuralları olduğu için bunlardan uzaklaşmamızdan kaynaklanıyor. Hiç kimse geleneklerini çöpe atarak medenileşmemiştir. Tarihimizden ve inancımızdan çıkıp toplumsal düzenin vazgeçilmezi olan geleneklerimiz sayesinde düzeyli ve dengeli bir toplum olarak yüksek medeniyet seviyesine ulaşabiliriz. Kızını Dövmeyen Dizini Döver, sözüne içersinde "dövmek" ile kast edilen kelimenin biraz daha mecaz anlamına ve daha derin bakmakta fayda var. Evet dövmek güzel bir olgu değil ve insana yakışmıyor. Ama bu atasözünde kast edilen fiili anlamda dövmek değil çocuğuna verilecek terbiyenin ne kadar önemli olduğunun ifadesidir. Atalarımıza lütfen lüzumsuz kullanılmış cümleler sarf etmişler dersek hakikaten haksızlık ve saygısızlık olur, onlar yüz yıllar öncesinden öyle cümleler kurmuşlarki her birine kitaplar yazılacak anlamlara sahipler. Hala günümüze ışık tutan sözler. Toplum olarak kendimize yabancılaşmamız, medeniyet ve modernleşme adına değerlerimizi kaybetmemiz yüzünden Münevver gibi kızlarımız ve Cem gibi genç erkeklerimiz çoğaldı. Günahları sevap gibi yaşamayı meziyet edindiğimiz için bugün bu şekilde üzücü olaylar yaşıyoruz. Toplumsal anlamda kültürel bir sığlaşma ve içi boş insanlar topluluğu oluştu gençliğimizin çoğundan, öğretim almış cahiller topluluğu olmaya başladı etrafımızda, bakın eğitim almış demiyorum, öğretim almış ama ailesel eğitimden yoksun dinini ve ahlakını bilmeyen gençlerle doluyor etrafımız. Bundan çıkacak sonuç şu güzel duygularımızı kaybetmeden, bizi biz yapan değerlerimizle güzel yuva kursun gençlerimiz ve geleceğe daha güvenle bakalım. Bence bu yazıyı yazarken konuştuğunuz abiniz doğru söylemiş, adı üzerinde abi diyorsunuz bu kelime de o insanın tecrübelerinden faydalanmak gerektiğini gösterir. Toplumun temeli kadındır ve genç kızlarımızın gelecekte anne olacak kızlarımızın çok bilinçli kültürlü donanımlı olmaları gerekli ki çocuklarını iyi yetiştirebilsinler. Medeniyet ile kültürsüzlük kavramlarını birbirine karıştırmayalım. Sizler yazı yazarak topluma fikirlerinizle birşeyler katıyorsunuz. Bir sorumluluk alıyorsunuz bu çok önemli....
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2004 Malatya Güncel | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : www.malatyaGüncel.com İhlas haber Ajansı | Haber Yazılımı: CM Bilişim